SENARAI NILAI MURNI YANG PERLU
DITERAPKAN DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN BAHASA MELAYU SEKOLAH RENDAH
1. Baik Hati … sikap mengambil berat terhadap perasaan dan kebajikan
orang lain secara ikhlas yang dapat dilihat dengan menilai tindak tanduk seseorang
terhadap orang lain.
2. Berdikari … kebolehan dan kesanggupan melakukan sesuatu tanpa
bergantung pada orang lain yang terjelma juga melalui rasa tanggungjawab,
berupaya bertindak sendiri, jaya diri dan yakin pada diri sendiri.
3. Hemah Tinggi … budi pekerti dan tingkah
laku yang mulia dan lemah lembut serta budi bahasa yang patut diamalkan oleh
seseorang dalam hubungannya dengan anggota masyarakat yang lain; terjelma
melalui kesopanan, mengakui kesalahan diri, dan ramah mesra.
4. Hormat-menghormati … menghargai dan memuliakan
seseorang dan institusi sosial dengan memberikan layanan yang sopan; antara
lain terjelma melalui ketaatan terhadap ibu bapa, orang yang lebih tua, guru,
rakan, jiran tetangga, dan pemimpin; dan terjelma juga melalui hormat kepada
raja dan negara, patuh kepada undang-undang dan menghargai maruah diri.
5. Kasih Sayang … perasaan cinta, kasih dan
sayang yang mendalam dan berkekalan yang lahir daripada hati yang rela terhadap
sesuatu; termasuk sayang/cinta akan nyawa, alam sekitar, negara dan keamanan.
6. Keadilan … perlakuan, pertuturan dan keputusan yang saksama serta
tidak berat sebelah; termasuk juga saksama.
7. Kebebasan … dapat melakukan sesuatu tanpa batasan asalkan kebebasan
itu tertakluk pada peraturan dan undang-undang agama, masyarakat dan negara;
terjelma melalui kebebasan di sisi undang-undang dan kebebasan dalam sistem
demokrasi.
8. Keberanian … kesanggupan seseorang untuk menghadapi cabaran dengan
yakin dan tabah hati; termasuk berani tanpa membuta tuli, berani kerana benar,
berani mempertahankan pendirian, dan berani bertanggungjawab.
9. Kebersihan Fizikal dan Mental … kebersihan diri dan
kebersihan persekitaran; terjelma melalui pertuturan, kelakuan, pemikiran dan
amalan kerohanian.
10. Kejujuran … sikap dan perlakuan yang menunjukkan niat baik, amanah dan
ikhlas tanpa mengharapkan sebarang balasan; termasuk amanah, bercakap benar,
dan ikhlas.
11. Kerajinan … usaha secara berterusan yang penuh dengan semangat
ketekunan dan dedikasi dalam melakukan sesuatu perkara; terjelma melalui
kecekalan, daya usaha, dedikasi, gigih dan tekun.
12. Kerjasama … usaha yang baik dan membina yang dilakukan secara
bersama-sama pada peringkat individu, komuniti, masyarakat atau negara untuk
mencapai sesuatu matlamat; termasuk persaudaraan, tanggungjawab bersama,
gotong-royong, toleransi, kebaikan bersama dan perpaduan.
13. Kesederhanaan … sikap tidak keterlaluan
dalam membuat pertimbangan dan tindakan sama ada dalam pemikiran, pertuturan
atau perlakuan supaya sesuai dengan norma dan nilai masyarakat; secara umum
sederhana dalam mempertimbangkan kepentingan diri dan kepentingan orang lain.
14. Kesyukuran … perasaan dan perlakuan yang dilahirkan secara ikhlas atas
nikmat dan kesenangan yang diperoleh; termasuk berterima kasih, mengenang budi,
dan menghargai seseorang atau sesuatu. Nilai ini lebih berfokus kepada kesyukuran
kepada Tuhan.
15. Patriotisme … semangat cinta akan
negara, taat setia kepada raja dan sanggup berkorban demi negara.
16. Rasional … dapat berfikir dengan berdasarkan alasan dan bukti yang
nyata dan dapat melakukan tindakan yang wajar tanpa dipengaruhi oleh perasaan;
termasuk mampu membuat pertimbangan, berfikir logik dan bersifat terbuka.
17. Semangat Bermasyarakat … kesediaan melakukan sesuatu
berdasarkan semangat kekitaan seperti bermuafakat, kejiranan dan peka tentang
isu sosial dan masyarakat.
A) Baca dan fahami petikan di bawah dan jawab soalan
berikutnya.
KETUPAT
Ketupat
adalah antara makanan istemewa bagi masyarakat Melayu. Oleh itu, ketupat
dihidangkan pada situasi tertentu sahaja. Biasanya, makanan ini menjadi salah
satu hidangan utama ketika sambutan hari raya.
Untuk membuat kelongsong ketupat, daun
kelapa yang muda diperlukan bagi memudahkan proses anyaman. Mula-mula, daun
kelapa ini perlu dipisahkan daripada lidinya. Selepas itu, daun ini dianyam
untuk dibuat kelongsong. Terdapat beberapa jenis ketupat, iaitu ketupat
jantung, ketupat bawang dan ketupat kerbau.
Kemudian, kelongsong ketupat diisi
dengan beras yang telah dibasuh dan dituskan. Beras diisikan kira-kira separuh
kelongsong dan direbus. Ketupat ini perlu direbus selama lebih kurang empat
jam. Semasa direbus, airnya semakin kurang. Oleh itu, air hendaklah ditambah
dari semasa ke semasa.
Ketupat yang telah dimasak dikeluarkan
dari periuk dan dituskan. Langkah ini penting bagi mengelakkan daripada mudah
menjadi basi. Ketupat perlu dipotong sebelum dihidangkan. Ketupat amat enak
jika dimakan dengan rendang, kuah kacang atau serondeng.
1. Bilakah ketupat dijadikan hidangan
utama masyarakat Melayu ?
________________________________________________________
2. Berapa jeniskah ketupat yang dinyatakan
dalam petikan ?
________________________________________________________
3. Berapa lamakah ketupat harus direbus ?
________________________________________________________
4. Mengapakah ketupat harus dituskan
selepas dikeluarkan dari periuk ?
________________________________________________________
5. Mengapakah ketupat perlu mengambil masa
yang lama untuk direbus ?
________________________________________________________
C)
Lembaran kerja.
Rumuskan
semula cara-cara membuat ketupat. Panjang rumusan anda lebih kurang 100 patah
perkataan. Tulis rumusan dalam satu perenggan.
___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
D)
Senaraikan penanda wacana yang terdapat dalam petikan dan bina ayat daripada
penanda wacana tersebut.
1. ________________________________________________________________________________________________________________________
2. ________________________________________________________________________________________________________________________
3. ________________________________________________________________________________________________________________________
4. ________________________________________________________________________________________________________________________
E)
Permainan menguji minda iaitu “Jigsaw puzzle”.
Susunkan
keratan gambar yang diberikan untuk membina satu gambar.
Senaraikan nilai atau nilai murni atau pengajaran atau
amalan baik dalam ayat yang di beri.
1.
Latifah dan Dayang bersama – sama membersihkan
meja makan selepas makan tengah hari. (__________)
2.
Sang Kerbau berusaha mengangkat sebatang kayu
yang menimpa badan buaya.
(__________)
3.
Chong sangat gembira kerana ayah membelikannya
sebuah basikal baharu kerana lulus peperiksaan. (__________)
4.
Tan dan Afni kagum melihat keindahan pemandangan
di hutan rekreasi Ulu Yam.
(__________)
5.
Zulhelmi memulangkan semula duit lebihan yang
tersilap diberikan oleh penjual itu.
(__________)
6.
Amin berasa terharu atas kunjunga rakan – rakan yang
melawatnya di hospital kerana mengalami kemalangan . (__________)
7.
Rohana ditahan pengawas di pintu pagar sekolah
kerana lewat sampai di sekolah.
(__________)
8.
Rasul cuba mengangkat kucing yang terjatuh ke
dalam longkang itu namun tidak berjaya. (__________)
9.
Amaluddin memasak makan tengah hari sementara
menunggu rakan – rakan yang lain pulang ke kawasan perkhemahan. (__________)
10.
Aziz dan Ikwan memberi nasihat kepada seorang
budak lelaki yang telah ponteng sekolah di pasar raya. (__________)
11.
Encik Shukri merupakan seorang anggota polis
yang sering menjaga lalu lintas agar tidak berlaku kesesakan. (__________)
12.
Shafie dan Aizam berbincang tentang persediaan
untuk mengikuti perkhemahan yang akan mereka sertai. (__________)
13.
Shuami dan Noh bercadang untuk berjoging pada
hujung minggu ini di taman permainan.
(__________)
14.
Encik Ibrahim sedang menyampaikan ceramah kepad
guru – guru yang sedang mengikuti bengkel membuat soalan. (__________)
15.
Puan Mimunah akan memastikan dirinya kemas dan
bersedia sebelum ke pejabat.
(__________)
16.
Nadia dan Saiful bersama – sama menyapu sampah
di halaman rumah mereka. (__________)
17.
Malik dan Zakaria mempunyai hobi yang sama iaitu
mengumpul setem dan lencana .
(__________)
18.
Encik Bakhari mengawasi pekerja-pekerjanya yang sedang menjalankan tugas di
pejabat. (__________)
19.
Encik Ali dan Encik Abu berkongsi kereta pergi
ke tempat kerja setiap hari.
(__________)
20.
Safiza menyimpan setem dan lencana yang
berkumpul di dalam almari yang berkunci.
(__________)
Disediakan pada : 17 November 2012
No comments:
Post a Comment